أثر القصة الرقمية في تنمية الطلاقة الشفهية والدقة النحوية لدى طلاب المرحلة الثانوي The Effect of Digital Storytelling on Developing Oral Fluency and Grammatical Accuracy among the Secondary School Students pdf

تفاصيل الدراسة

أثر القصة الرقمية في تنمية الطلاقة الشفهية والدقة النحوية لدى طلاب المرحلة الثانوي The Effect of Digital Storytelling on Developing Oral Fluency and Grammatical Accuracy among the Secondary School Students pdf
0

0المراجعات

أثر القصة الرقمية في تنمية الطلاقة الشفهية والدقة النحوية لدى طلاب المرحلة الثانوي The Effect of Digital Storytelling on Developing Oral Fluency and Grammatical Accuracy among the Secondary School Students pdf

ملخص الدراسة:

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر القصة الرقمية في تنمية الطلاقة الشفهية والدقة النحوية لدى طلاب المرحلة الثانوية باستخدام المنهج شبه التجريبي. تم بناء ثلاث قصص رقمية تنطوي على قواعد اللغة الإنکليزية (الماضي البسيط – Past Simple)، و(الماضي المستمر – Past Progressive)، و(المستقبل – Future "using: going to")، و(المقارنة – Comparison). وتم الاعتماد على تصميم المجموعة التجريبية ذو الاختبارين القبلي والبعدي حيث تم تصميم اختبار تحريري وشفهي قبلي وبعدي. وبلغ عدد أفراد العينة (24) طالبة تم اختيارهن بطريقة عشوائية مثلتا مجموعتين متکافئتين، المجموعة الضابطة تکونت من (12) طالبة درسن بالطريقة التقليدية وأخرى تجريبية متکونة من (12) طالبة درسن باستخدام استراتيجية تعليمية معززة بالقصة الرقمية. وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود أثر إيجابي لتطبيق استراتيجية القصة الرقمية على سلامة النطق وطلاقة التحدث باللغة الإنکليزية، وقواعد اللغة الإنکليزية جميعها ما عدا (الماضي المستمر – Past Progressive). وتقترح نتائج البحث إجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية لمراحل دراسية مختلفة، وإجراء دراسة مماثلة بالنسبة للطلاب الذکور والإناث ومقارنة النتائج بالنسبة للجنس، وإجراء دراسة لقياس أثر إشراک الطلاب في إنتاج القصص الرقمية وأثره على تطوير مهاراتهم اللغوية. إجراء دراسة مقارنة لأداء متعلمي اللغة الثانية مع أداء الناطقين الأصليين للغة حين استخدام الوسائط المتعددة في التعليم.
This study aimed to investigate the effect of digital story telling on developing the oral fluency and grammatical accuracy of the secondary school students. For fulfilling the study purpose, the study made use of the quasi experimental design. Three digital stories were developed including English grammar (past simple, past continuous, past progressive, future "going to" and comparison). The pre and post tests was adopted as well as a written and oral pre and post tests were designed. The number of the sample members was 24 female students who were randomly selected representing two equal groups. The control group consisted of 12 students who studied via the usual method and another experimental group consisting of 12 students who studied using an educational strategy reinforced by the digital story. The results of the study indicated that there is a positive effect of applying the digital story strategy on the accuracy of pronunciation, fluency in speaking in the English language and all English grammar except for (past continuous - past progressive). The results of the research suggested conducting a similar study to the current study for different academic stages, besides conducting a similar study for male and female students, comparing results with regard to gender, and conducting a study to measure the effect of students' involvement in producing digital stories and its impact on developing their language skills. The study also suggested conducting a comparative study of the performance of second language learners with that of native speakers of the language while using multimedia in education.

خصائص الدراسة

  • المؤلف

    المنصور ، لمياء عبد اللطيف

  • سنة النشر

    04 - 07 - 2020 

  • الناشر:

    جامعة الأزهر، کلية التربية

  • المجلد/العدد:

    المجلد: 39 العدد 188ج4

  • المصدر:

    التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)

  • الصفحات:

    538 - 569

  • نوع المحتوى:

    بحث علمي

  • اللغة:

    العربية

  • ISSN:

    1110-323X

  • محكمة:

    نعم

  • الدولة:

    مصر

  • النص:

    دراسة كاملة

  • نوع الملف:

    pdf

معلومات الوصول

0المراجعات

أترك تقييمك

درجة تقييم